Social Icons

Selasa, 15 Maret 2011

Hak sesama Muslim

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Rasulullah saw. bahawa beliau bersabda,
"Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada enam: 1). jika bertemu maka berilah salam, 2).  jika tidak kelihatan maka cari tahulah, 3). jika sakit maka jenguklah, 4). jika mengundang maka penuhilah, 5). jika bersin dan mengucapkan hamdalah maka jawablah (dengan mengucapkan 'yarhamukallah') 6) jika meninggal dunia maka hantarkanlah (ke pemakaman)."
Rasulullah saw. bersabda. artinya : "Hendaklah kalian saling memberi hadiah, kerana hadiah itu akan menjadikan kalian saling mencintai." (H.R. Malik dalam "Al-Muwatha")

Dari Abu Hurairah ra., Rasulullah saw. bersabda, "Barangsiapa menjenguk orang sakit atau mengunjungi saudaranya sesama muslim kerana Allah, maka malaikat akan berseru kepadanya, 'Kamu dalam keadaan baik dan baik pula tempat tujuanmu, kamu pun akan ditempatkan di surga.'" (H.R. Muslim)

Diriwayatkan dalam sebuah atsar "Barangsiapa masuk rumah salah seorang di antara kamu maka duduklah di tempat tersebut, kerana kaum itu lebih mengetahui aurat rumah mereka." (H.R.Thabrani)

Dari Abu Hurairah ra., Rasulullah saw. bersabda,  "Barangsiapa menghadiri jenazah hingga menshalatkannya, maka baginya pahala satu qirath. Barangsiapa menyaksikan hingga di makamkan, maka baginya dua qirath." Seorang sahabat bertanya, "Apakah dua qirath itu, wahai Rasulullah?" Rasulullah menjawab, "Seperti dua gunung yang besar." (Muttafaqun 'Alaih)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

 
Blogger Templates